Gebruikerswaardering: 5 / 5

Ster actiefSter actiefSter actiefSter actiefSter actief
 

Omgaan met verlies

Er zijn maar weinig dingen die meer stress en pijn veroorzaken dan de dood van een partner, kind, familielid of goede vriend.
Iemand die rouwt en te maken heeft met de ondraaglijke pijn van verlies zal zich kunnen afvragen:

  • Hoe lang blijft dit gevoel aanhouden?
  • Zal ik ooit weer gelukkig zijn?
  • Hoe kan ik me een beetje beter voelen?

Sommigen kunnen verdriet minder goed uiten dan anderen. Maar dat betekent niet dat er minder verdriet is of dat emoties onderdrukt worden.
Het kan genezend werken om het verdriet te erkennen en erover te praten, maar er is geen 'juiste manier' van rouwen. Veel hangt af van cultuur, persoonlijkheid, levenservaring van de persoon, maar ook de manier waarop de geliefde overleden is.

Misschien herken je deze gevoelens:

  • Overvallen worden door emoties
  • Vlagen van paniek
  • Boosheid en schuldgevoelens
  • Niet helder kunnen nadenken
  • De neiging om je af te zonderen
  • Gezondheidsproblemen door verandering van eet/slaapgewoonten
  • Moeite om noodzakelijke taken uit te voeren

Niet iedereen ervaart alle mogelijke aspecten van rouw, maar het is een kleine troost dat bovengenoemde gevoelens normaal zijn.

Tips:

  • Wees geduldig met jezelf
  • Leef met de dag en neem de tijd die je nodig hebt
  • Accepteer hulp van familie en vrienden.
  • Let op je voeding en maak tijd voor beweging
  • Zorg voor voldoende slaap
  • Bepaal wat werkt, wat voor de een wel werkt hoeft niet voor de ander te werken
  • Vermijd het verlichten van de pijn door gebruik van drugs of alcohol
  • Houd vast aan een routine, neem niet te snel grote beslissingen
  • Houd de herinnering levend

Het kan therapeutisch werken om foto's of bij elkaar te zoeken of schrijf leuke herinneringen op. Maak een leuke tas of doos waar je spullen van emotionele waarde in kan bewaren, als je er aan toe bent is het fijn om de herinneringen te bekijken.

In mijn praktijk werk ik in veel gevallen met een familieopstelling, dit kan troost geven door voor een laatste keer je oprechte gevoelens te uiten. Natuurlijk is dat niet voor iedereen noodzakelijk, in andere gevallen werk ik met TraumaRelease by Eyemovement Integration, dit geeft direct rust en een opgelucht gevoel.

Zoek je een luisterend oor of wil je meer tips die voor jou persoonlijk werken neem dan contact met ons op.

Deel dit bericht aub

Submit to FacebookSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn